YÖLLISEN KOIRAN MERKILLINEN TAPAUS

TulostaTulosta
Lontoon teatteritapaus Suomeen!
Kun teini-ikäiset esittelevät itsensä, he kertovat vain etunimensä. Mutta Christopher on tarkka yksityiskohdissa: hän on Christopher John Francis Boone, matemaatikko, jolla on käyttäytymisvaikeuksia. Laskukoneen lailla ajatteleva poika menee ihmisten kanssa helposti jumiin, sillä tunteita hän ei osaa lukea lainkaan. Eikä huomata vanhempiensa salaisuuksia.
 
Lievästi autistinen Christopher ryhtyy selvittämään naapuritalon Wellington-koiran surmaa. Merkillistä kyllä, vain Christopher haluaa saada tekijän kiinni. Ratkoessaan arvoitusta hän uskaltautuu ensi kertaa omaa kotikatuaan etäämmälle ja juttusille vieraiden kanssa. Tutkimusten edetessä poika tulee samalla paljastaneeksi omaa elämäänsä varjostaneen mysteerin.
 
Dekkarin tavoin etenevä Yöllisen koiran merkillinen tapaus (The Curious Incident of the Dog in the Night-Time) on mysteerinäytelmä ja selviytymistarina. Kirjailija Mark Haddon luonnehtii blogissaan sen kertovan ”erilaisuudesta, ulkopuolisuudesta sekä maailman näkemisestä yllättävällä ja paljastavalla tavalla”.
 
Moninkertaisesti palkittu bestseller-romaani julkaistiin sekä aikuisten että nuorten kirjana. Viime vuonna Lontoon National Theatren kantaesitys ylsi ennätykselliseen menestykseen – Britannian teatterimaailma valitsi sen vuoden parhaaksi näytelmäksi sekä ykköseksi myös kuudessa muussa palkintokategoriassa (Olivier Awards).
 
 
”Kaunis, ilmeikäs ja häikäisevän kekseliäs esitys elämän ihmeistä” – Evening Standard
”Maaginen ja liikuttava” – Daily Mail

 

Teaseri

---------- POISTUNUT OHJELMISTOSTA ----------

Kun teini-ikäiset esittelevät itsensä, he kertovat vain etunimensä. Mutta Christopher on tarkka yksityiskohdissa: hän on Christopher John Francis Boone, matemaatikko, jolla on käyttäytymisvaikeuksia. Laskukoneen lailla ajatteleva poika menee ihmisten kanssa helposti jumiin, sillä tunteita hän ei osaa lukea lainkaan. Eikä huomata vanhempiensa salaisuuksia.
 
Lievästi autistinen Christopher ryhtyy selvittämään naapuritalon Wellington-koiran surmaa. Merkillistä kyllä, vain Christopher haluaa saada tekijän kiinni. Ratkoessaan arvoitusta hän uskaltautuu ensi kertaa omaa kotikatuaan etäämmälle ja juttusille vieraiden kanssa. Tutkimusten edetessä poika tulee samalla paljastaneeksi omaa elämäänsä varjostaneen mysteerin.
 
Dekkarin tavoin etenevä Yöllisen koiran merkillinen tapaus (The Curious Incident of the Dog in the Night-Time) on mysteerinäytelmä ja selviytymistarina. Kirjailija Mark Haddon luonnehtii blogissaan sen kertovan ”erilaisuudesta, ulkopuolisuudesta sekä maailman näkemisestä yllättävällä ja paljastavalla tavalla”.
 
Moninkertaisesti palkittu bestseller-romaani julkaistiin sekä aikuisten että nuorten kirjana. Viime vuonna Lontoon National Theatren kantaesitys ylsi ennätykselliseen menestykseen – Britannian teatterimaailma valitsi sen vuoden parhaaksi näytelmäksi sekä ykköseksi myös kuudessa muussa palkintokategoriassa (Olivier Awards).
 
 
”Kaunis, ilmeikäs ja häikäisevän kekseliäs esitys elämän ihmeistä” – Evening Standard
”Maaginen ja liikuttava” – Daily Mail

 

Share/Save

Tiedot

Suomen kantaesitys
02.09.2014
Draama
Ikäsuositus: yli 15 v.
Kesto: noin 2:45 (sis. väliajan)
 
Lippujen hinnat: 28/26/23 €, (ennakot 26/24/21 €)
Koululaisryhmät opettajan johdolla vain 15 € / lippu

Tulevat esitykset

Kriitikkojen kommentit

"Mänttäri näyttää uskottavasti, miten Christopher elää omassa maailmassaan (--) Otso Kauton ohjaus on taitava ja notkea" - Anneli Kanto, Teatteri & Tanssi

"Jyrki Mänttäri rakentaa autistisen Christopherin roolin hyvin selkeästi ja äärimmäisen fyysisesti" - Markus Määttänen, Aamulehti

"Christopherin esittäminen on suuri haaste, ja Jyrki Mänttäri urakoi itselleen hienon työvoiton" - Lauri Meri, Helsingin Sanomat
Lue koko arvio (HS 4.9.2014)

"Otso Kauton ohjaus pitää kokonaisuuden hyvin hallussa, ja hän kasvattaa draaman kaarta kohti lopun kliimaksia taiten ja ajatuksella" - Jussi Kareinen, Keskipohjanmaa

"Auvo Vihro ja Minna Hokkanen ovat raadollisen inhimillisiä Christopherin vanhempina (--) Miia Selinin opettaja rakentuu hienovaraisen taitavasti Christopherin turvaksi" - Katri Kekäläinen, Hämeen Sanomat

"44-vuotias Mänttäri näytteli uskomattoman uskottavasti 15-vuotiasta poikaa" - Katsoja, tyttö 18 v.

"Olen iloinen, että menin katsomaan näytelmää (--) tarina oli omaperäinen ja kiinnostava koko ajan" - Katsoja, poika 17 v.

"Jyrki Mänttäri on loistava (--) hengästyttävää seurattavaa ja hyvin uskottava roolisuoritus" - Teatterikärpäsen puraisuja -blogi
Lue koko arvio (Blogi 3.9.2014)

"Jos käyt kerran teatterissa tänä vuonna ja haluat saada the kokemuksen, niin se on tämä" - Kulttuurikarppaaja-blogi
Lue koko arvio (Blogi 3.9.2014)

"Kymmenen pistettä työryhmälle ja ohjaaja Otso Kautolle rohkeasta ja visuaalisesta näyttävästä kokonaisuudesta" - Paljon melua teatterista -blogi
Lue koko arvio (Blogi 3.9.2014)

"Näytelmässä lavastuksella oli tärkeä rooli (--) kuinka upeasti näyttelijät käyttivät sitä esityksessä" - Satu Hakala, Keskustori.fi
Lue koko arvio (Keskustori 3.9.2014)

"Käsikirjoituksessa oli tuotu hyvin esiin, minkälaista on elää autistisen lapsen kanssa" - Tikka-TV
Lue koko arvio (Tikka-TV 3.9.2014)

Tekijät

Käsikirjoitus Mark Haddon – Simon Stephens
Suomennos Aino Piirola
Ohjaus Otso Kautto
Lavastus ja pukusuunnittelu Tarja Lapintie
Kampauksien ja maskien suunnittelu Emmi Lahtinen ja Sari Rautio
Valosuunnittelu Kyösti Kallio
Äänisuunnittelu TJ Mäkinen

Muita kuvia näytelmästä

Näytelmän kuvia

Videot

Teaseri

Ekstrat

Kommentteja katsojilta

Lähettänyt Älyttömän ihqua

Hienosti tehty. Asperger on aiheena sen verran läheinen että nauroin ehkä eri kohdassa kuin muu yleisö, mutta ei se väärin ole. Sisäisen maailman kuvaaminen ulkoisia elementtejä liioittelemalla oli onnistunut juttu. Jäin nyt miettimään sitä yhtälön todistusta, mutta kai se oikein meni.

Lähettänyt Anja Lehtiniemi

Tällaista teatterin kuuluu olla, aivan huikea esitys. Jyrki Mänttäri aspergerpojan roolissa on jotain, mitä en ole nähnyt pitkään aikaan, jos koskaan. Muutkin näyttelijät eläytyivät rooleihinsa, jotkut jopa moniin rooleihin, loistavasti. Ohjaus oli tarkaan mietitty ja pysyi kasassa loppuun asti. Lavastus, äänet ja valot tukivat kokonaisuutta, eivätkä valot häikäisseet ainakaan minua (ehkä paikka vaikutti, istuin rivillä 7, paikassa134). Näytelmä antoi rutkasti ajattelemisen aihetta ja avaisi uusia näköaloja asiaan, josta ei oikeasti tiedä juuri mitään. Kiitos koko työryhmälle!

Lähettänyt Paula Lindholm

Yhtäläisyysmerkit edellisten alle. Minä sain vahvistusta ko.henkilön kanssa eläessä siihen kuinka kultainen tuollainen henkilö voi olla.
Kuitenkin hänenlaisensa kanssa elämä voi olla toivotonta, koska henkilö itse ei tiedä miten muut hänet kokee. Se on ongelma.
Erittäin hieno teatteriesitys. Kiitos!
"Tällaista lisää".

Lähettänyt Jori Mäntysalo

Hyvin on onnistuttu, esimerkiksi päänäyttelijä puhui juuri kuin eräs yksikkömme professori. Ja juuri kuvatultahan maailma tuntuu itsestäkin varsin usein... Ja poikani esittelee myös itsensä koko nimellä, niin että suorastaan jäätävän hyvin oli saatu napattua piirteitä kasaan.

Lähettänyt Anonymous

Koskettava elämys! Upea äänimaailma ja lavastus tukivat sekä tehostivat ainutlaatuisen hienoja näyttelijäsuorituksia! KIITOS!

Lähettänyt Ria Kuparinen

Kiitos hienosta esityksestä! Pystyin samaistumaan hyvin koko perheen rooleihin, kun omassa elämässä as-piirteisenä ja as-piirteisen vanhempana on ollut paljon samaa.

En ole lukenut/nähnyt alkiperäisteoksia, joten en ole varma, onko kommenttini kovin alkuperäistekstille uskoton, mutta olisin kaivannut Christopheriin vähän enemmän ulottuvuutta. Eivät Asperger-ihmisetkään ihan aina ole ahdistuneita ja vakavia. Tietysti jokainen on omanlaisensa. Mutta vaikkei hän osaisi paljon positiivisia tunteita ilmaista, ehkä jotakin hyvän olon, innokkuuden tai ylpeyden ilmausta olisi voinut olla enemmän esim. niissä kohdissa, kun hän teki jotakin häntä itseään kovasti kiinnostavaa (matematiikka, pienoismalli, koiranmurhatutkimus).

Huumori oli ehkä vähän liian putousmaista, mutta ei kai sen huumorin laadulla niin väliä - se tuli joka tapauksessa tarpeeseen höystämään raskasta aihetta. Mä tietty nauroin "väärissä" kohdissa, jotka eivät suurelle yleisölle auenneet. ;)

Sitten vielä sellainen asia, joka jäi ihan fyysisesti vaivaamaan. Istuin rivillä 8, paikalla 174. Näyttämön oikeanpuoleiset valot, lähinnä neljä kulissiin upotettua halogeenia, häikäisivät tosi pahasti. Jouduin pitämään toista kättä kasvojen edessä varjona pitkiä aikoja. Ymmärrän, että näillä aistiärsykkeillä pyrittiin antamaan neurologisesti normaalille kokemusta siitä, millaista on olla aistiyliherkkä, mutta aistiyliherkälle ihmiselle itselleen tällaiset pitkitetyt ärsykkeet ovat kiduttavia. Silmäni ovat eilisillan jäljiltä edelleen kipeät. Myös yksi tuttavani joutui poistumaan kesken esityksen, koska sai niin pahan migreenin.

Siitä huolimatta, kannatti käydä katsomassa. :)

Lähettänyt Anonymous

Niin upea, etteivät mitkään kuvailut riitä - menkää hyvät ihmiset katsomaan! Kaikilta osa-alueiltaan vavahduttavan upeaa teatteria. Kokemuksena niin voimakas, että näin pari viikkoa esityksen jälkeen se pyörii edelleen usein mielessä. Tekisi mieli kehua kaikkia mahdollisia osa-alueita lavastuksesta näyttelijätyöhön, mutta se olisi turhaa ja mahdotonta, koska kokonaisuus oli niin täydellinen.

Lähettänyt Jaana Mertanen

Läkähdyttävän upea esitys. Hienosti sykkivä ja tunnelmaltaan lempeän liikuttava. Näyttelijätyö taidokasta.
Suuret kiitokset itseni ja tyttäreni puolesta!

Lähettänyt Anonymous

Christofferin viimeiset kysyvät sanat joita hän toisti, kiteytti kipeästi sen mitä on omata aspergerin piirteitä.

Lähettänyt TTT-fani

Tämä on tosiaan Tapaus. Jyrki Mänttärin verbaalinen akrobatia toimi upeasti (hänen fyysistä akrobatiaansa on saanut usein ihailla). Otso Kautto oli saanut aikaan toimivan kokonaisuuden erinomaisilla näyttelijöillä. Puhutteleva näytelmä, oikeaa teatteria. Tällaista lisää!

Lähetä kommentti

Plain text

  • HTML merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.