SPRING AWAKENING

TulostaTulosta

New Yorkin Broadway-teattereiden parhaasta uudesta musikaalista ei ollut epäselvyyttä vuonna 2006. Käänteentekevä Spring Awakening sai kahdeksan Tony-palkintoa, mm. kategorioissa paras musikaali, käsikirjoitus ja musiikki, sekä neljä Drama Desk -palkintoa ja Grammy-palkinnon alkuperäisen musiikin levytyksestä.

Aihe on nyt yhtä ajankohtainen kuin se oli kymmenen vuotta sitten – tai vuonna 1891, jolloin musikaalin pohjatekstinä toiminut saksalainen näytelmä Frühlings Erwachen (Kevään herääminen) valmistui. Se kertoi ennennäkemättömän suorasti nuorista, jotka kamppailivat aikuistumisen ja seksuaalisuutensa kanssa.

”Rajun sisältönsä vuoksi näytelmän julkinen esittäminen kiellettiin”, kertoo ohjaaja Samuel Harjanne. ”Esityksen aiheet kuten ulkonäköpaineet, homoseksuaalisuus, teiniraskaus, kodittomuus, perheväkivalta, raiskaus ja insesti ovat edelleenkin yhteiskuntamme kipupisteitä. Musikaaliversiosta tuli yksi 2000-luvun merkittävimmistä musiikkiteatteriteoksista, ja se on nähty Suomessa vain kerran aikaisemmin.”

Spring Awakeningin musiikki soi poikkeuksellisen nuorekkaasti nykypäivän popmusiikin sävelkielellä. Esimerkiksi alternative rock, soul ja voimaballadit muodostavat todella vetävän kokonaisuuden. Uskottavista tulkinnoista vastaavat nuoret itse, monissa esityksissä kouliintuneet musiikkiteatterin opiskelijat TAMKista.

”Musikaali pursuaa energiaa, testosteronin tuoksua ja heräävien hormoonien hyrräystä. Upean musiikki luo rajuillekin teemoille ja tapahtumille raamit, joiden sisällä vaikeatkin asiat muuttuvat helpommin lähestyttäväksi”, sanoo kapellimestari Niina Alitalo. ”On vaikea kuvitella musikaalia, joka istuisi paremmin musiikkiteatterin opiskelijoiden esittämäksi”.

Spring Awakening on TAMKin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistuotanto.

New Yorkin Broadway-teattereiden parhaasta uudesta musikaalista ei ollut epäselvyyttä vuonna 2006. Käänteentekevä Spring Awakening sai kahdeksan Tony-palkintoa, mm. kategorioissa paras musikaali, käsikirjoitus ja musiikki, sekä neljä Drama Desk -palkintoa ja Grammy-palkinnon alkuperäisen musiikin levytyksestä.

Aihe on nyt yhtä ajankohtainen kuin se oli kymmenen vuotta sitten – tai vuonna 1891, jolloin musikaalin pohjatekstinä toiminut saksalainen näytelmä Frühlings Erwachen (Kevään herääminen) valmistui. Se kertoi ennennäkemättömän suorasti nuorista, jotka kamppailivat aikuistumisen ja seksuaalisuutensa kanssa.

”Rajun sisältönsä vuoksi näytelmän julkinen esittäminen kiellettiin”, kertoo ohjaaja Samuel Harjanne. ”Esityksen aiheet kuten ulkonäköpaineet, homoseksuaalisuus, teiniraskaus, kodittomuus, perheväkivalta, raiskaus ja insesti ovat edelleenkin yhteiskuntamme kipupisteitä. Musikaaliversiosta tuli yksi 2000-luvun merkittävimmistä musiikkiteatteriteoksista, ja se on nähty Suomessa vain kerran aikaisemmin.”

Spring Awakeningin musiikki soi poikkeuksellisen nuorekkaasti nykypäivän popmusiikin sävelkielellä. Esimerkiksi alternative rock, soul ja voimaballadit muodostavat todella vetävän kokonaisuuden. Uskottavista tulkinnoista vastaavat nuoret itse, monissa esityksissä kouliintuneet musiikkiteatterin opiskelijat TAMKista.

”Musikaali pursuaa energiaa, testosteronin tuoksua ja heräävien hormoonien hyrräystä. Upean musiikki luo rajuillekin teemoille ja tapahtumille raamit, joiden sisällä vaikeatkin asiat muuttuvat helpommin lähestyttäväksi”, sanoo kapellimestari Niina Alitalo. ”On vaikea kuvitella musikaalia, joka istuisi paremmin musiikkiteatterin opiskelijoiden esittämäksi”.

Spring Awakening on TAMKin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistuotanto.

Share/Save

Tiedot

Ensi-ilta
24.02.2017
Musikaali
Ikäsuositus: yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille
Kesto: noin 2:30 (sisältää väliajan)
 
Lippujen hinnat: 30,50/28,50/25,50
Koululaisryhmät opettajan johdolla 17,50 € / lippu

Tulevat esitykset

Tiistai, 9. toukokuu 2017 - 19:00
Keskiviikko, 10. toukokuu 2017 - 12:00

Kriitikkojen kommentit

"Nuorten esiintyjien energia kihisi niin elävänä lavan täydeltä, että tämän näyttämön totuus kantoi. Rajut teemat olivat kuin miekan pistoja tai sen isän vyön sivalluksia. Väleissä saattoi hengittää. Uskon, että musiikin avulla näin rankat tapahtumat oli yleensä mahdollista ottaa vastaan (--) Onpa rauhoittavaa seurata musikaalia, jossa kaikki roolihenkilöt ovat hyviä laulajia (--) Kokonaisuus on tasapainoinen ja tasalaatuinen (--) Spring Awakening on nuoruuden vimmalla esitetty musikaali, jossa kuolleetkin laulavat: ehdottomasti näkemisen arvoinen." - Anu Ala-Korpela, Aamulehti (25.2.2017) Lue koko arvio

"Koko ensemble todistaa, miten vahvaa musiikkiteatterin osaamista TAMKista löytyy (--) Esitystä suositellaan katsojille yläasteikäisistä aikuisiin. Punasteluun taipuvien vanhempien ja helposti hämmentyvien nuorten kannattaa pohtia mennäkö esitykseen yhdessä vai erikseen. Teki niin tai näin, keittiönpöydän ääressä riittää pureskeltavaa" - Päivi Kuokkanen, Ylöjärven Uutiset (6.3.2017) Lue koko arvio

"Musiikkiteatterin opiskelijat TAMKista ovat raikkaita ja täynnä energiaa. Päähenkilöä Wendlaa esittävä Inna Tähkänen on sädehtivä! Oma suosikkini on seksuaalisuutensa edessä hämmentynyt ja opettajien hampaissa oleva Moritz, jota näyttelee mainio Jasper Leppänen. Erityisesti musikaalissa tekivät vaikutuksen Tampereen Konservatorion taitavat tanssijat, jotka sulavilla liikkeillään kuvastivat tarinan herkempiä puolia. Toteutuksessa ei ole sensuroitu eikä hyssytelty. Teineistä kertova näytelmä kolahtaa aikuiseenkin yleisöön, ja ainakin ensi-illassa yleisö näytti koostuvan enimmäkseen aikuisista. Ystäväni sanoi, että häntä on vaikea miellyttää teatterissa, mutta nyt hän piti esityksestä paljon." - Sateenkaarenmaalari-blogi (4.3.2017) Lue koko arvio

"Esitystapa on nykyaikainen ja kivan grungemainen, mikä luo hyvän kontrastin 1800-luvun puvustuksen kanssa (--) Seksuaalista heräämistä kuvataan rennon leikkisästi ja suorasukaisesti, turhia hymistelemättä ja kainostelematta, juuri kuten teos kannustaa tekemään. Tuotanto on tehty paljolti TAMKin opiskelijavoimin, mutta taso on täysin ammattimaista. Ensemblessa on energiaa kuin ydinvoimalassa, ja Niina Alitalon luotsaama orkesteri kuulostaa vuoroin herkältä, hienovireiseltä ja rockilta." - One Night in Theatre -blogi (25.2.2017) Lue koko arvio

"Ollessani vasta nuori ja kaino lukiolainen saapui Spring Awakening elämääni. Luin siitä pienen pienen maininnan lehdestä ja pian matkasinkin koko päivän tämän maan halki Helsinkiin sitä katsomaan. Se oli rakkautta ensitahdeista (-- Nyt Tampereella) esiintyjäkaarti oli täynnä hurmaavia tuoreita lahjakkuuksia. Täytyy erikseen mainita Veera Tapanainen Ilsenä ja Kaisla Ollila Marthana. Heidän ansiostaan Pimeän salaisuus oli illan pysäyttävimpiä hetkiä. Täytyy myös nostaa hattua Julius Martikaiselle hänen roolisuorituksestaan Melchiorina - Thoughts of a Ticket Holder -blogi (27.2.2017) Lue koko arvio

"Tässä näytelmässä parasta on esityksen vimma. Ohjaaja Samuel Harjanne on onnistunut piiskaamaan nuorista näyttelijöistä sellaista energiaa, että katsojaa suorastaan häkeltyy ja vasta esityksen päätyttyä voi kunnolla hengähtää. Niina Alitalon johtama orkesteri pistää parastaan ja välillä mennään rokin kautta tunteikkaisiin balladeihin, jotta saadaan tarinaan oikeanlaisia tunnetiloja." - Jukka L. Savolainen, smackthejack.net (26.2.2017) Lue koko arvio

"Ohjaus herätti minussa ajatuksen Grimmin saduista, jossa pinnalla näyttää kuin kaikki olisi hyvin, mutta pinnan alla vellovat suuret tunteet, järkyttävät tragediat ja kauhistuttavat elämänkohtalot, joita yritetään epätoivoisesti painaa näkyvistä. Musikaalille ei voisi ajatella parempaa esiintyjäryhmää kuin nuoret opiskelijat, sillä esiintyjien nuoruus on välttämätön uskottavuustekijä. Mutta koville teos nuoret tekijänsä pistää, sillä nyt sukelletaan ihmisen intiimeimmälle, salatuimmalle alueelle, seksuaalisuuteen (--) Koko ryhmä tekee loistavaa työtä. Inna Tähtisen ja Julius Martikaisen näytteleminen ja laulaminen on ensiluokkaista." - Heikin herkut -blogi (25.2.2017) Lue koko arvio

Tekijät

Perustuu Frank Wedekindin näytelmään Kevään herääminen
Käsikirjoitus ja laulujen sanat Steven Sater
Musiikki Duncan Sheik
Suomennos Sami Parkkinen
Ohjaus Samuel Harjanne
Kapellimestari Niina Alitalo
Koreografi Miika Riekkinen
Kampausten ja maskeerausten suunnittelu Pia Kähkönen
Pukusuunnittelu Katri Innanmaa
Lavastus ja tarpeisto Työryhmä
Valosuunnittelu Ville Finnilä
Äänisuunnittelu Kyösti Kallio

Rooleissa
Wendla Bergmann - Inna Tähkänen
Melchior Gabor - Julius Martikainen
Moritz Stiefel - Jasper Leppänen
Ilse Neumann - Veera Tapanainen
Hanschen Rilow - Olli-Tapio Tikkanen
Martha Bessell - Kaisla Ollila
Ernst Röbel - Miro Puranen
Georg Zirschnitz - Osku Ärilä
Otto Lämmermeier - Teemu Sytelä
Thea - Kia Laitakari
Anna - Sonja Pajunoja
Male Swing - Valtteri Aaltonen
Female Swing - Christa Vänskä
Female Swing - Noora Koski
Useissa rooleissa TTT:n näyttelijät Kristiina Hakovirta ja Jukka Saikkonen

Tampereen Konservatorion tanssijat Klaara Haapanen, Mirka Hietanen, Anni Honkanen, Sakari Kinnunen, Hans Kähkönen, Ilona Mikkola, Vera Pekkonen

Orkesterissa Niina Alitalo (kapellimestari ja koskettimet), Dóra Lukács (koskettimet), Iina Sihvonen (viulu), Iina Marja-Aho (alttoviulu), Katri Antikainen (sello), Tuomas Kiiski (kitara), Toni Sundén (kitara), Annika Granlund (bassokitara), Ilmari Niemi (rummut)

Muita kuvia näytelmästä

Näytelmän kuvia

Videot

Näytelmästä ei ole tällä hetkellä videoita.

Ekstrat

Kommentteja katsojilta

Lähettänyt Anonymous

Upeaa heittäytymistä ja vahvaa tulkintaa. Orkesterin ja kuoron yhteispeli sai aikaan kylmiä väreitä. Ei ihan perinteistä kepeää musikaalia tämä!Käykää katsomassa, jos vain suinkin voitte, haluatte viihtyä ja samalla haastaa ajatuksenne!

Lähettänyt Anonymous

Upeaa heittäytymistä ja vahvaa tulkintaa. Orkesterin ja kuoron yhteispeli sai aikaan kylmiä väreitä. Ei ihan perinteistä kepeää musikaalia tämä!Käykää katsomassa, jos vain suinkin voitte, haluatte viihtyä ja samalla haastaa ajatuksenne!

Lähettänyt Mimi

Tämä oli niin käsittämättömän vahva, voimakas, vaikuttava. Nauroin, itkin ja ihailin. Jos voisin, niin kävisin katsomassa jokaisen näytöksen, eikä siinäkään varmaan olisi tarpeeksi. Aivan mielettömän upea ohjaus, musiikki ja vahvat roolisuoritukset.

Lähetä kommentti

Plain text

  • HTML merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.