SPRING AWAKENING

TulostaTulosta

New Yorkin Broadway-teattereiden parhaasta uudesta musikaalista ei ollut epäselvyyttä vuonna 2006. Käänteentekevä Spring Awakening sai kahdeksan Tony-palkintoa, mm. kategorioissa paras musikaali, käsikirjoitus ja musiikki, sekä neljä Drama Desk -palkintoa ja Grammy-palkinnon alkuperäisen musiikin levytyksestä.

Aihe on nyt yhtä ajankohtainen kuin se oli kymmenen vuotta sitten – tai vuonna 1891, jolloin musikaalin pohjatekstinä toiminut saksalainen näytelmä Frühlings Erwachen (Kevään herääminen) valmistui. Se kertoi ennennäkemättömän suorasti nuorista, jotka kamppailivat aikuistumisen ja seksuaalisuutensa kanssa.

”Rajun sisältönsä vuoksi näytelmän julkinen esittäminen kiellettiin”, kertoo ohjaaja Samuel Harjanne. ”Esityksen aiheet kuten ulkonäköpaineet, homoseksuaalisuus, teiniraskaus, kodittomuus, perheväkivalta, raiskaus ja insesti ovat edelleenkin yhteiskuntamme kipupisteitä. Musikaaliversiosta tuli yksi 2000-luvun merkittävimmistä musiikkiteatteriteoksista, ja se on nähty Suomessa vain kerran aikaisemmin.”

Spring Awakeningin musiikki soi poikkeuksellisen nuorekkaasti nykypäivän popmusiikin sävelkielellä. Esimerkiksi alternative rock, soul ja voimaballadit muodostavat todella vetävän kokonaisuuden. Uskottavista tulkinnoista vastaavat nuoret itse, monissa esityksissä kouliintuneet musiikkiteatterin opiskelijat TAMKista.

”Musikaali pursuaa energiaa, testosteronin tuoksua ja heräävien hormoonien hyrräystä. Upean musiikki luo rajuillekin teemoille ja tapahtumille raamit, joiden sisällä vaikeatkin asiat muuttuvat helpommin lähestyttäväksi”, sanoo kapellimestari Niina Alitalo. ”On vaikea kuvitella musikaalia, joka istuisi paremmin musiikkiteatterin opiskelijoiden esittämäksi”.

Spring Awakening on TAMKin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistuotanto.

New Yorkin Broadway-teattereiden parhaasta uudesta musikaalista ei ollut epäselvyyttä vuonna 2006. Käänteentekevä Spring Awakening sai kahdeksan Tony-palkintoa, mm. kategorioissa paras musikaali, käsikirjoitus ja musiikki, sekä neljä Drama Desk -palkintoa ja Grammy-palkinnon alkuperäisen musiikin levytyksestä.

Aihe on nyt yhtä ajankohtainen kuin se oli kymmenen vuotta sitten – tai vuonna 1891, jolloin musikaalin pohjatekstinä toiminut saksalainen näytelmä Frühlings Erwachen (Kevään herääminen) valmistui. Se kertoi ennennäkemättömän suorasti nuorista, jotka kamppailivat aikuistumisen ja seksuaalisuutensa kanssa.

”Rajun sisältönsä vuoksi näytelmän julkinen esittäminen kiellettiin”, kertoo ohjaaja Samuel Harjanne. ”Esityksen aiheet kuten ulkonäköpaineet, homoseksuaalisuus, teiniraskaus, kodittomuus, perheväkivalta, raiskaus ja insesti ovat edelleenkin yhteiskuntamme kipupisteitä. Musikaaliversiosta tuli yksi 2000-luvun merkittävimmistä musiikkiteatteriteoksista, ja se on nähty Suomessa vain kerran aikaisemmin.”

Spring Awakeningin musiikki soi poikkeuksellisen nuorekkaasti nykypäivän popmusiikin sävelkielellä. Esimerkiksi alternative rock, soul ja voimaballadit muodostavat todella vetävän kokonaisuuden. Uskottavista tulkinnoista vastaavat nuoret itse, monissa esityksissä kouliintuneet musiikkiteatterin opiskelijat TAMKista.

”Musikaali pursuaa energiaa, testosteronin tuoksua ja heräävien hormoonien hyrräystä. Upean musiikki luo rajuillekin teemoille ja tapahtumille raamit, joiden sisällä vaikeatkin asiat muuttuvat helpommin lähestyttäväksi”, sanoo kapellimestari Niina Alitalo. ”On vaikea kuvitella musikaalia, joka istuisi paremmin musiikkiteatterin opiskelijoiden esittämäksi”.

Spring Awakening on TAMKin ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistuotanto.

Share/Save

Tiedot

Ensi-ilta
24.02.2017
Musikaali
Ikäsuositus: yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille
Kesto: -
 
Lippujen hinnat: 30,50/28,50/25,50
Koululaisryhmät opettajan johdolla 17,50 € / lippu

Tulevat esitykset

Torstai, 23. helmikuu 2017 - 19:00
Perjantai, 24. helmikuu 2017 - 19:00
Lauantai, 25. helmikuu 2017 - 13:00
Keskiviikko, 8. maaliskuu 2017 - 19:00
Keskiviikko, 15. maaliskuu 2017 - 19:00

Kriitikkojen kommentit

-

Tekijät

Perustuu Frank Wedekindin näytelmään Kevään herääminen
Käsikirjoitus ja laulujen sanat Steven Sater
Musiikki Duncan Sheik
Suomennos Sami Parkkinen
Ohjaus Samuel Harjanne
Kapellimestari Niina Alitalo
Koreografi Miika Riekkinen
Pukusuunnittelu Katri Innanmaa
Lavastus ja tarpeisto Työryhmä
Valosuunnittelu Ville Finnilä
Äänisuunnittelu Kyösti Kallio

Rooleissa
Wendla Bergmann - Inna Tähkänen
Melchior Gabor - Julius Martikainen
Moritz Stiefel - Jasper Leppänen
Ilse Neumann - Veera Tapanainen
Hanschen Rilow - Olli-Tapio Tikkanen
Martha Bessell - Kaisla Ollila
Ernst Röbel - Miro Puranen
Georg Zirschnitz - Osku Ärilä
Otto Lämmermeier - Teemu Sytelä
Thea - Kia Laitakari
Anna - Sonja Pajunoja
Male Swing - Valtteri Aaltonen
Female Swing - Christa Vänskä
Female Swing - Noora Koski
Useissa rooleissa TTT:n näyttelijät Kristiina Hakovirta ja Jukka Saikkonen

Tampereen Konservatorion tanssijat Klaara Haapanen, Mirka Hietanen, Anni Honkanen, Sakari Kinnunen, Hans Kähkönen, Ilona Mikkola, Vera Pekkonen

Orkesterissa Niina Alitalo (kapellimestari ja koskettimet), Dóra Lukács (koskettimet), Iina Sihvonen (viulu), Iina Marja-Aho (alttoviulu), Katri Antikainen (sello), Tuomas Kiiski (kitara), Toni Sundén (kitara), Annika Granlund (bassokitara), Ilmari Niemi (rummut)

Muita kuvia näytelmästä

Näytelmän kuvia

Videot

Näytelmästä ei ole tällä hetkellä videoita.

Ekstrat

Lähetä kommentti

Plain text

  • HTML merkit ovat kiellettyjä.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.